feed-image Hírek

Erdei iskola, erdei óvoda szekció állásfoglalása 2013

Erdei iskola, erdei óvoda szekció állásfoglalása

"Környezeti szemléletünk - mint minden kapcsolatunk - a saját magunkhoz fűződő viszonyon nyugszik. Így az önismeretet és a csoporttudatot fejlesztő játékok, gyakorlatok, a dramatikus helyzetgyakorlatok, az érzékszervi érzékelést és a beleérzést fejlesztő játékok alapvetően hozzájárulnak a személyes attitűd, a fenntartható életmód kialakulásához."
Környezeti nevelésünk tehát leginkább a módszerek helyes megválasztásán, alkalmazásán múlik. Oktatási rendszerünk egyik leghatékonyabb színtere, mely mindezeket felöleli, és hatékony módszert kínál ezen feladatok megoldására, az erdei óvoda, az erdei iskola. Az erdei iskola nem környezetvédelmi, természetismereti tábor, hanem tanéven, tanéveken átívelő ismeretszerzési és nevelési eljárás (tanulási mód), mely komplex világmegismerést, használható tudást nyújt.
Mivel ez a pedagógiai módszer szorgalmi időszakban valósul meg és tantervi anyagot dolgoz fel, a pedagógus feladata annak tervezése és szervezése. Az állam feladata pedig ennek koordinálása, támogatása, ellenőrzése, a meglévő programok fenntartása és kiterjesztése által, hogy minden tanuló eljuthasson erdei iskolába, erdei óvodába, részesülhessen közösségépítésre is alkalmas iskolán kívüli foglalkozásokban

Erdei iskoláról erdei iskolában képzés tematikája

Erdei iskoláról erdei iskolában - saját élmény alapú továbbképzés
60 órás akkreditált továbbképzés tematikája

A továbbképzés célja olyan erdei iskola sajátélmény biztosítása a résztvevőknek egy valóságos erdei iskola helyszínen, amely motiválja őket hasonló iskolai tanítás-tanulási folyamatok megtervezésére, megszervezésére és fejleszti képességeiket a lebonyolítás terén.

A szakszerű erdei iskola szervezéséhez, és vezetéséhez az ilyen jellegű képzések nélkülözhetetlenek. Mivel jelenleg hasonló felkészítés nincs. A továbbképzés hiánypótló.

Tematikai egységek és módszerek:

Tematika

 

Elmélet

Gyakorlat

1.      Találkozás a természetben a természettel

Az erdei iskola elkezdésének módszertana, közös tervezés, építés a résztvevők elvárásaira. Közösségteremtés játékokkal, dalokkal. Tájékozódási ismeretek, növényfal elindítása.
Módszerek: szöszmötölő tanulmányi séta, játék, csoportmunka, drámapedagógia


0

7

2.    „Gyógyító harkályok” – hiteles helyi helyzetkép projekt

 

A projekt módszerrel való tanulás átélése, a környezeti nevelés „cselekedj lokálisan” szemlélet-módjának erősítése, módszertani kérdések megbeszélése, az erdei iskola egy napjának felépítése. (projekt terv készítése, megvalósítása, értékelése, és feldolgozása)

1

10

3.    Csiszoljuk érzékszerveinket!

 

Érzékenyítő játékok megtanulása, a forgószínpados csoportmunka előkészítése és lebonyolítása, az észlelési tudatosság, a kutatói, együttműködési, kézműves kompetenciák fejlesztése, a felfedezéses tanulás megismerése.

2

10


 

4.    A helyi értékek felfedezése

 

Az erdei iskola szervezési és tartalmi kérdései konkrét helyszínen végzett feladatok alapján.

A pedagógusok spontaneitásának fejlesztése, a helyzetfüggő vezetés gyakorlása a helyi értékek felfedező tanulása közben, az erdei iskola jellemzőinek összegyűjtése, szolgáltatók ajánlása

1,5

9,5

5.    A vizes élőhely varázsa és a helyi gazdaság megismerése

A résztvevők megismerkednek sokféle tevékenységgel, feladatleírásokkal, játékokkal, melyeket a vizes élőhelyeken és a helyi gazdaság (pl. állattartó parasztgazdaság) tanításában tudnak majd használni, gyakorolják az erdei iskolák előkészítését.

2,5

9,5

6.    Pályázatírás, értékelés, búcsúzkodás

 

A résztvevők tapasztalatokat szereznek az erdei iskola tervezéséről, tantervbe illesztéséről, kipróbálják a pályázatírást, és ötleteket cserélnek a források megteremtéséről, foglalkoznak a zárás módszertanával.

2

5

 

 

9

51

A továbbképzés egy erdei iskolában zajlik 6 napon keresztül, bentlakással, ökologikus életmóddal, folyamatos terepmunkával. A résztvevők minden tevékenységet maguk is elvégeznek, átélnek, hogy aztán tudásukat rendszerezetten tovább bővítsék a csoportmunkák és megbeszélések során.

A továbbképzés része egy dolgozat megírása, melyet önállóan, otthon készítenek el a résztvevők.

Az írásbeli dolgozat témái:

1) erdei iskola program terve saját iskolai osztály számára;

2) belső továbbképzés terve az erdei iskoláról munkahelyi közössége számára;

3) erdei iskola szolgáltató programajánlatának terve egy konkrét helyszínre

A dolgozat értékelésének fő szempontjai:

1. gondolati eredetiség,

2. az erdei iskolai nevelés szemléletmódjának érvényesülése,

3. megvalósíthatóság.

Aki a 6 napos bentlakásos továbbképzésen részt vett, elkészítette dolgozatát és értékelte a többiekét, tanúsítványt kap, mely friss, megújított szemléletmódot és mozgósítható kompetenciákat, garantál.

2013. - Erdei Iskola Találkozó - Szögliget

2013. június 28. és 30. között találkozunk Magyarország egyetlen természeti világörökség helyszínén
az Aggteleki-karszt vidékén!

Tudod!?
Játékos tanulás,
hasznos tudás,
jó közösség, ezer csoda:
ERDEI ISKOLA!


Tavaszi nyitott kert



természetesen a természettel
                „Tavaszi nyitott kert”
                III. forduló feladatai

A harmadik fordulóban a következő feladatokból választhattok egyet – egyet! (Egy önállóan megoldhatót és egy felnőtt segítségét igénylőt.)