feed-image Hírek

Hortobágy

Hortobágyi Nemzeti Park - a Puszta (Kulturális örökség része - kultúrtáj 1999.) készítette: Börcsök Áron

A Hortobágyi Nemzeti Park

Bevezetés

A Hortobágyi Nemzeti Park hazánk első és legnagyobb kiterjedésű Nemzeti Parkja. 1973-ban alakulhatott Nemzeti Parkká, és jelenleg 74.820 Ha védett területről beszélünk. A UNESCO Világörökség Bizottsága 1999. december 1-én vette fel a Világörökség listára.

A terület rendeltetését az alábbiakban lehet összefoglalni:

Védje és fejlessze a puszta jellegzetes természeti értékeit, őrizze a Hortobágy sajátos pusztai tájképét, növény- és állatvilágát.

Biztosítsa a Hortobágy különleges madárvilágának háborítatlan fészkelését és vonulását. Természetes körülmények között, hiteles formában őrizze és mutassa be a hagyományos pusztai életformát, a kiveszőfélben lévő ősi magyar állatfajtákat és a Hortobágy kulturális értékeit, történelmi emlékeit, tekintettel ezek kiemelkedő hazai és nemzetközi jelentőségére.



Látnivalók listája a teljesség igénye nélkül:

Hortobágyi Nemzeti Park Látogatóközpont és Kézművesudvar, Tourinform Iroda 4071 Hortobágy, Petőfi tér 13. Tel./Fax: 06/52 589-321, Tel.: 06/52 589-000 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Hortobágyi Vadaspark Tel./Fax: 52/589-321; Tel.: 52/589-000 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. további információk: vadlo.hu


Hortobágy-Halastavi Kisvasút Hortobágy-Halastó Tel./Fax: 52/589-321; Tel.: 52/589-000 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Egyek-pusztakócsi mocsarak, Egyek-pusztakócsi tanösvény (kultúrtörténeti érték): Meggyes csárda, megközelíthető a 33-as főúton az egyeki útelágazásnál vagy Kócsújfaluból

Hortobágy – Halastó Öreg-tavi tanösvény (Halastavak és mocsarak a Hortobágyon) - A Hortobágy-halastavi tanösvény kitáblázott tanösvény és madárles rendszer. Megközelíthető a 33-as főúton a 67. kilométerkőnél

Szálkahalom, Szálkahalmi tanösvény Bemutatás: a parkolóból kitáblázott tanösvény indul, a kilátótoronyhoz. Megközelíthető a 33-as főúton a 79. kilométerkőnél

Pusztai Állatpark (Régi magyar háziállatok parkja) 4071 Hortobágy, Tornyi-domb Tel.: 06/52 701-037 e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., honlap:www.pusztaiallatpark.hu Régi magyar háziállatok bemutatása.

Mátai Ménes (Hortobágy-Máta) Tel.: 06/52 589-369; Fax: 06/52 369-087 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., honlap:www.hortobagy.eu A Mátai Ménes 300 éves múltra tekint vissza, Európa tradicionális ménesei közé tartozik. Törzsistállói munkaidőben szabadon látogathatók. Legnépszerűbb programja a pusztakocsikázás, melynek keretében a vendégek természetes környezetükben találkozhatnak a nóniusz ménessel, a magyar szürke- és bivaly gulyával, a rackanyájjal, a mangalica kondával, illetve az ezeket őrző csikósokkal, gulyásokkal.

Karcagi Szélmalmi Fogadóház 5300 Karcag, Vágóhíd u. 1. A fogadóház a műemlék szélmalommal szemben található. Az 1858-ban épült szélmalom az országban található legnagyobb ilyen típusú kétvitorlás malom. A malom valamikori tulajdonosának a fia, aki maga is itt dolgozott, mutatja be hozzáértéssel az értékes műemléket.

Tisza-tavi Vízi Sétány és Tanösvény Poroszló Tel.: 30/466-3300, 30/278-7378 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., honlap:www.vizisetany.hu A tanösvényen az érdeklődők egy 1500 méter hosszú pallóúton sétálva nyerhetnek betekintést a Tisza-tó lenyűgöző növény- és állatvilágába.

Veres Péter Emlékház 4060 Balmazújváros, Kadarcs u. 6. Tel./Fax: 06/52 370-217Az 1860-ban épült szegényparaszti lakóházban élt és dolgozott a II. világháború végéig Veres Péter író, politikus és innen indult munkássága is. A lakóház egy háromosztatú parasztház, szoba - pitvar - kamra elosztással. Ezekben a helyiségekben ismerkedhetnek meg az író munkásságával és használati tárgyaival, levelezéseivel, műveivel, illetve az 1920-30-as évekből származó szegényparaszti lakószobával.

Ősök ösvényén Dr. Kun Péter tanyája Tel.: 06/20 986 81 53 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Az Ősök ösvényén elnevezésű 4 órás, illetve 6 órás program résztvevői a pusztai állattartásra alapozott nomád életmód jellegzetességeivel, a nomád kultúra világával ismerkedhetnek meg.


Hortobágyi Madárpark Madárkórház Alapítvány Cím:4071 Hortobágy, Petőfi tér 6. Tel/Fax.: 0652/369-181 Mobil: Dr. Déri János: 0630/9-435-494 E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., web:www.madarpark.hu, www.madarkorhaz.hu, madarpark.blog.hu Túravezetés: Déri Balázs: 0630/6868-635

Témajavaslatok a Hortobágyra Erdei Iskoláknak:

Témák (évszak megjelöléssel):

Javasolt korosztály (év):

4-6

6-11

11-14

14-18

Megjegyzés:

Tanösvények részleges bejárása (tavasz, ősz)

A tanösvény bejárásának hosszát szabjuk a csoport fizikai állóképességéhez, témáját a korosztálynak megfelelően alakítsuk

x

x

-

-

Tanösvények teljes bejárása (tavasz, ősz)

Az idősebb korosztályokkal a több kilométer hosszú tanösvények bejárása nem okoz gondot

-

x

x

x

Madárgyűrűzés (tavasz)

Az idősebb korosztályokkal ki lehet próbálni a gyakorlatban is

-

x

x

x

Madárvonulás (ősz)

Vonuló madárfajok megfigyelése az őszi Hortobágyon

x

x

x

x

A hortobágyi Madárpark élete (tavasz, ősz)

Betekintés a madarak gyógyításába, gondozásába

x

x

x

x

Ismerkedés a régi magyar háziállatokkal (tavasz, ősz)

A gyerekek testközelből, nagy tömegben nézhetik meg ezeket a lenyűgöző állatokat

x

x

x

x

Tavaszi virágözön (tavasz)

Hortobágyi sétával egybekötött ismerkedés a Hortobágy tavaszi virágaival

x

x

x

x

Gombák (ősz)

Ismerkedés a gombákkal, kizárólag szakavatott vezetővel!

-

x

x

x

Csillagos égbolt a Hortobágyon (tavasz, ősz)

A Hortobágyi Nemzeti Park területe kevéssé fényszennyezett, ezért kitűnő lehetőség adódik csillagászati megfigyelésekre. Ehhez a Nemzeti Park is lehetőséget biztosít

-

-

x

x

Múzeumok látogatása (tavasz, ősz)

Esős napokon, ill. pihenésképpen javasolt

x

x

x

x

Népi kézművesség (tavasz, ősz)

bemutatása, kipróbálása az idősebb korosztályokkal

x

x

x

x

Ősök ösvényén (tavasz, ősz)

A letűnt nomád életforma felelevenítése

x

x

x

x

A hortobágyi tankcsata (tavasz, ősz)

Az emlékműnél drámajáték eljátszása a gyerekekkel, ami megelőző iskolai előkészítést igényel

-

-

x

x

 

A fenti témajavaslatokat ajánlom azon pedagógusok figyelmébe, akik 3-5 napra szeretnék elvinni osztályukat erdei iskolába és a programokat maguk állítják össze. Természetesen a speciális programok esetében kérje szakértők közreműködését, akik megfelelő helyi ismerettel és felszereléssel rendelkeznek.

Film ajánló:

A Hortobágy legendája: http://www.youtube.com/watch?v=rA1m63mDVVI

Világörökség helyszínek – Hortobágy: http://www.youtube.com/watch?v=XFEsvVpTD3I

Hortobágy (1936): http://www.youtube.com/watch?v=YxCael_i5EY

 

Beszámoló 2011

Az Erdei Iskola Egyesület 2011-es tevékenysége

Egyesületünk 2011-es tevékenységének kiemelt és folyamatos feladata volt a részvétel kiállításokon, helyi rendezvényeken, valamint az erdei iskolázás népszerűsítése személyes kapcsolatok építésével, illetve módszertani bemutató, szóróanyag készítésével és terjesztésével.

Az év során befejeződött a „Zöld könyv – Környezeti nevelési kézikönyv” anyagának szerkesztése, lektorálása, a nyomdába adás előkészítése.

Folyamatosan részt vettünk a Parlament Fenntartható Fejlődés Bizottsága által létrehozott Fenntartható Fejlődés Kerekasztal munkájában.

Javaslatokat dolgoztunk ki a Köznevelési törvényhez és a Pedagógus életpálya modellhez.

Véleményeztük a Köznevelési törvényt.

A Pozitív Egyesület és a Pedagógus Civil Fórum /PECIFO/ szervezésében részt vettünk a Civil törvény véleményezésében.

Január:

  • A XXI. Országos Találkozó előkészítése.
  • A Zöld könyv szerkesztési munkálatai.
  • A Lehoczky-díj meghirdetése.
Február:

  • Az önkéntesség éve: Részvétel a PECIFO szervezésében létrejött fórumon.
  • A díjátadó előkészítése
Március:

  • A Lehoczky-díj átadó ünnepsége
  • A XXI. Országos Találkozó szakmai anyagának összeállítása
Április:

  • Részvétel és előadás a Nyugat-Magyarországi Egyetem környezeti nevelési konferenciáján.
  • Részvétel a Fenntartható Fejlődés Kerekasztal munkájában
Május:

  • A konferencia előadásának nyomtatásra való előkészítése
  • A országos találkozó meghívójának elkészítése, a találkozó szervezése

Június:

  • A XXI. Országos Találkozó háromnapos programjának megvalósítása
Július:

  • Részvétel az Európa Szabadegyetemen
  • A Zöld könyv lektorálási munkálatai
Augusztus:

  • Részvétel a Civil törvény véleményezésében
Szeptember:

  • Részvétel a Fenntartható Fejlődés Kerekasztal munkájában
  • Részvétel a Vidékfejlesztési Minisztérium által rendezett OMÉK-on szeptember 28-október 02. között. Szakmai anyag bemutatása, környezeti nevelési játékok megismertetése a látogatókkal.
Október:

  • Együttműködési lehetőségek feltárása az Erdészeti Erdei Iskola Szakosztállyal
  • Részvétel a Civil Fórumon
November:

  • A Vidékfejlesztési Minisztériummal és az Erdészeti Erdei Iskola Szakosztállyal való szakmai egyeztetések lefolytatása
  • Szakmai, módszertani előadás az erdészeti erdei iskolák munkatársainak
  • Részvétel a KEOP-3.3.0 pályázatok értékelésében
December

  • Tárgyalás a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt-vel a „Határtalanul” programhoz való kapcsolódás miatt.
  • Részvétel a Vidékfejlesztési Minisztérium erdei iskola workshopján.

Tokaj - hegyalja

Tokaj - hegyaljai történelmi borvidék (Kulturális örökség része 2002)
készítette: kurucz Lászlóné

Erdei iskola a Világörökség helyszínein

Tokaj-Hegyalja

A UNESCO Világörökségi Listáján kulturális örökségként tartja számon azokat a kultúrtájakat, amelyek az ember és a természet kölcsönhatásaként alakultak ki.

Ilyen a magyarországi világörökségi helyszínek közül a Tokaji Történelmi Borvidék.

Joggal merül fel a kérdés: miért és milyen tartalommal szervezhetünk erdei iskolát egy borvidéken?

Ha közelebbről megismerkedünk e természeti és emberkéz alkotta kincsekben bővelkedő vidékkel, a tervezésünk szárnyakat kap, a bőség zavarával kezdünk küzdeni.

A tokaj-hegyaljai borvidék 27 települést foglal magába. A magot 9 település képzi. Ezek közül kiemelem Sátoraljaújhely és Sárospatak nevét a köztük lévő kis távolság és a történelmi múlt, valamint a szálláshelykínálat miatt is.

Az erdei iskola tervezési időszakában tanítványaink érezhetően szívesebben járnak iskolába, mint egyébként. Az ok egyszerű: tervezünk egy másféle iskolát. Ebbe a munkába az osztályban tanító kollégák mellett a szülőket is bevonjuk.

Ha az említett két történelmi hely valamelyikébe készülünk, érdemes egy történelmi keretjátékot indítani. Lehet ezt Rákóczi vagy Kossuth, de Széphalmon Kazinczy személyéhez, korához kötni. A felkészülés rögtön érinti a történelem, az irodalom, az ének-zene, a számítástechnika, a földrajz, a biológia, a matematika, a fizika, a kémia tantárgyat, de a kézművességet is, vagyis érvényesül az erdei iskola komplexitása, ami erősíti a tantárgyközi kapcsolatokat. Jelmezeket készíthetünk, aminek a tervezése közelebb hozza egymáshoz a gyerekeket és szüleiket, a szülőket és az iskolát. A közösségek erősödése kihat a tervezés-megvalósítás többi területére, szakaszára is. /Takarékoskodás, zsebpénz előteremtése, ruhatár előkészítése, étrend összeállítása, étrend-kiegészítők összeadása./

Értelmes munkát biztosít a számítógép előtt az útvonaltervezés, történelmi múlt felkutatása, a táj élővilágának, a táj és ember kapcsolatának, a helységnevek eredetének feltárása. Felkészülés az idegenvezetői feladatra, amit célszerű az erdei iskola különböző szakaszaiban tanítványainkra bízni. (Az alsó tagozaton is megvalósítható, az életkor figyelembe vételével.)

A megvalósítás során a keretjáték segítségével készítjük elő a történelmi helyszínek felkeresését. (A jelmezek segítenek a kor megidézésében. Bővül a szókincs, javul a testtartás.) Itt kap értelmet az idegenvezetői szerep. Itt taníthatjuk meg tanítványainknak az emlékeztetők készítését rajz, ill. jegyzetelés formájában. Így tanulják meg szinte észrevétlen a tömörítés, a lényegkiemelés, a jegyzetelés technikáját.

Az időben kért látogatási engedélyek birtokában kereshetünk fel szőlőátvevő helyeket, palackozókat, pincéket, ahol a matematikában oly nehéz mértékegységeket közelebb vihetjük tanítványainkhoz. Fizikai, kémiai ismereteik bővülnek életszerű problémák megoldása közben.

Az esti tűz mellett elkészített vacsora után folytatódhat a játék: a napi események előhívása, rögzítése, mókás epizódok eljátszása közben.

A hazatérés után az erdei iskolában megtapasztalt, megélt, megtanult dolgokat behelyezzük a tantárgyak ismeretanyagába. Érdemes kiállítást rendezni, aminek alapját az erdei iskolában gyűjtött anyagok, jegyzetek képezik. Ezzel elérjük a szerzett ismeretek rögzítését, de az iskola valamennyi tagjának ismereteit is bővítjük. A kiállításra meghívott tanárok, szülők, pártoló, támogató tagok látják az ismeretek gyarapodását, az osztályközösség erősödését, az egyéni fejlődést.

Egy ilyen erdei iskolában szerzett ismerethalmaz maradandó, évekig építhetünk rá. Az osztályközösség pedig erős marad.

 

 

Kurucz Lászlóné

Aggteleki-karszt és Szlovák-karszt

Aggteleki-karszt és a Szlovák-karszt barlangjai (Természeti örökség része 1995)

készítette: Mező Arnold

Erdei iskola a Világörökség helyszínein


 
Aggteleki Nemzeti Park

 
A UNESCO Világörökségi Listáján az Aggteleki-karszt barlangjai hazánk első és egyben egyetlen természeti értéke, mely a Világörökség része megtisztelő, egyben felelősségteljes címet birtokolja. Az Aggteleki-és Szlovák-karszt barlangjait –a magyar és a szlovák állam közös felterjesztésére- a Világörökség Bizottság 1995-ben nyilvánította a Világörökség részévé.

Barlangok. Tele misztikus titkok homályával, denevérszárny-surrogással, sötét zugok cseppkő-dalával. Csend. Igazi, sötét, mély, békességet, százezer-éveket suttogó. Mélység. Láthatatlan, hallható, csobogó, csöpögő, cseppkövet nevelő. Életet rejtő élettelen természet. Érintetlen táj szépsége. Évszázados élő hagyományok, népi kultúra, templom, erdő, hegy, házikó, malom. Erdei iskola.

Megdöbbentő a bőség zavara, amikor az ember el kívánja szakítani a monoton, elektroszmoggal terhelt modern lét köldökzsinórját, hogy újra életre keljen. Az Aggteleki Nemzeti Park területén található számos település közül kettőt emelek ki. Aggtelek és Jósvafő mind a szálláshelyek kiemelkedően magas kínálata, mind pedig az Aggteleki-karszt védett természeti értékei és a táj kulturális örökségének megismertetése szempontjából is központi szerepet tölt be.

Tervezzük tudatosan az erdei iskolát, s véletlenül se tekintsünk rá úgy, mint valamilyen kötelezően letudandó osztálykirándulásra. Életre nevelő és életszemlélet-formáló kaland ez, melynek már a puszta lehetősége is motiválóan hat a tanítványokra. Miért? Azért, mert a frontális tudás-csöpögtetés helyett itt a diák minden érzékével megtapasztalhatja a hegy, völgy, barlang, cseppkő, tiszta vizű patak, bogár, szarvas, szalamandra, várrom, erdő, évszázados népi építészeti kultúra és összetartozás létformáló és létmegtartó erejét. Antoine de Saint-Exupéry példája a hajóépítéssel kapcsolatban itt is helyénvaló: keltsd fel bennük az olthatatlan vágyat. Nem csupán a diákban, de a szülőben és a pedagógus-társban is, ne „beszervezve” legyenek, hanem aktívan szervezzék is, az erdei iskolát.

A felkészülés érinti a történelem, a természetismeret, a földrajz, a biológia, az irodalom, a fizika, a kémia tantárgyat, de a készségtantárgyakat vagy éppen a diák szocializációs közegének bevésődött hozadékát is. Érvényesül az „ebben a világban élünk, annak aktív részeseiként”- elv, vagyis az erdei iskola komplexitása, ami nem csupán a tantárgyak közötti kapcsolatokat erősíti, de a létezés és társadalmi struktúra tágabb összefüggéseire is rámutat. Minden, az élet legalapvetőbb területein felbukkanó lehetőség beépíthető – megfelelő találékonysággal – az erdei iskolába.

Útvonaltervezés modern technikai eszközökkel, melyek mindennaposak diákjaink körében: GPS alkalmazással ellátott mobiltelefon, internetes útvonal-tervező programok használata. Szülő-gyermek bizalmi kapcsolatát erősítheti, ha a telekommunikációs eszközöket tudatosan hagyják otthon a tervezés után a diákok, valamint a pedagógushoz is közelebb kerülhetnek ezáltal a szülők és a tanítványok is.

Előrelátás, jövőkép és „váratlan” eseményekre adott reakciók elemzése, mikor a jól megtervezett utazást követően szembesül a diák azzal, hogy a vonatállomástól még kilométereket kell gyalogolnia a szálláshelyig. Egymás terhének hordozása, ezáltal közösségépítés, folyadékháztartás egyensúlyban tartása. Megérkezés. Tapasztalat, leválás az elektromos „köldökzsinórról,” szembesülve azzal, hogy a hegyek között, s legfőképpen a barlangokban nincsen térerő, a szálláshelyen nincsen internet, sem televízió. Alkalmazkodás, szálláshely elfoglalása, a szobákon, ágyakon való osztozkodás közben észrevétlenül fejlődik a szociális érzékenység. Helyszínismereti, s egyben önismereti modul. Éjszakai faluséta és erdei séta a források és barlangok völgyében. Bővül az önismeret, az egyéni és társas reakciók megfigyelése és kezelése a „félelmetes” helyzetekben.

Élettelen természeti értékek felfedezése. Felszíni túra a Vörös-tói Látogatóközponthoz, barlangtúra a Baradla-barlang jósvafői szakaszán (a víz körforgása, a karsztosodás vizsgálata, a cseppkőképződés folyamata).

Ember és karszt. Megtaníthatjuk, hogy az ember nem kihasználja, hanem használja a természet értékeit. Hagyományos kenyérlángos készítése helyi hagyományőrzők bevonása és felügyelete mellett, tájház megtekintése, ezáltal a múlt és jelen kontinuitásának kihangsúlyozása. Kenyérsütés, a tájházban korábban megtekintett eszközök használatával. Szalonnasütés a saját kezűleg dagasztott és sütött kenyér felhasználásával. Hucul lovak. Lovaglás vezetőszáron. Tanösvények (Fürkész ösvény, Tohonya-Kuriszlán tanösvény). Patakok, hidak, a karsztfelszín élőhelyeinek és növénytársulásainak vizsgálata. Jegyzetkészítés, az elsajátított ismeretet értelmezése és funkcionális hasznosítása. (Milyen növényt eszik a hucul ló, s milyet nem? Miért? Miért kell kaszálni a kaszálót? Mi az a kaláka?)

Fontos a szálláshely. Lehetőleg biztosítsa az alapvető kényelmi és higiéniai feltételeket, de semmiképpen se legyen „túlságosan kényelmes,” nehogy elvonja a diákok figyelmét az erdei iskolázás ön-és természetismereti hasznáról. Elutazás előtt a szálláshely „átadása,” a takarítás, ágyneműk lehúzása, konyha (ha van) takarítása, feltörlés, mindazon feladatok megszervezése és koordinálása, melyekkel a gyermek nem minden esetben találkozik az otthonában. Felelősségtudat erősítése. Az élmények közös megbeszélése és rendszerezése után „megállapodás” az erdei iskolai foglalkozások jövőbeni folytatásáról és a megszerzett tapasztalat iskolai integrálásáról.

Egy ilyen vagy ehhez hasonló erdei iskola céljai: közösségépítés, hagyományőrzés, egészséges életmódra nevelés, környezettudatosság, élő és élettelen értékeinek felfedez(tet)ése.

 

Mező Arnold