Pécs, ókeresztény temető
Pécs (Sopianae) ókeresztény temetője (Kulturális örökség része 2000.)
készítette: Vajtáné Boros Éva Klára
Erdei iskolás gondolatok
Sopianae városáról
Pécs városából
2012 a Világörökség éve Magyarországon. Amikor erdei iskolások keresik fel városunkat, gyakran adok kezükbe városismereti feladatlapot, mely segítségével saját maguk fedezhetik fel a város nevezetességeit, a felületes szemlélődő elől rejtve maradó apró kincseit.
Milyen kincsek ezek? Hogyan építhetők be egy erdei iskolai programba?
A fent említett feladatlap is megfelelhet a célnak, hiszen természetesen a séta során csak úgy tudnak minden feladatot megoldani a nebulók, ha végigolvassák az ismertetőket, utcanév táblákat, lerajzolják az adott képzőművészeti, építészeti jellegzetességeket, megfigyelik a növény és állatvilágát a városnak. Különféle számításokat végeznek, és történelmi összefüggéseket elevenítenek fel. Szinte az összes iskolai tantárgy ismeretanyagát mozgósítaniuk kell, hogy a séta végén a feladatlapjuk is készen legyen. Ez a feldolgozás egy pár órás időt ölel fel.
Ha viszont hosszabb időt tölt egy csoport a városban, illetve az erdei iskolát e köré a terület köré tervezzük, már az előkészületeknél ki lehet alakítani csoportokat, akik különböző korokat képviselnek.
- őskori emberek
- ókori rómaiak
- középkori honfoglaló magyarok (Botond törzse), majd keresztény kultúrájuk
- a törökök
- Történelmi ismereteiket felhasználva szavazást tarthatunk a főtéren, például mi legyen az esti program témában. Természetesen ezen a demokratikus szavazáson csak azok fognak voksolni, akiknek az ókori szerepe szerint is joga van erre. (mai főposta)
- A főtérről mocsárjárással haladhatunk a közfürdőig, hiszen a Sopianae név arra utal, hogy akkoriban mocsaras terület határolta a várost.
- Az egykori fürdő helyén a római kori vízhálózattal kapcsolatos kérdések, számítási feladatok várhatnak tanulóinkra. (Római udvar)
- Természetesen a kézműves negyed helyén (mai Árkád) a témához kapcsolódó kézműves munka következhet.
A közeli barbakán árokban megidézhetünk néhányat a sírkamrák bibliai jeleneteiből:
Péter és Pál apostolok, Ádám és Éva, Dániel próféta az oroszlánok barlangjában, Háromkirályok, Jónás jelenete, Mária és a gyermek Jézus. Más - más szereplő szemszögéből, elmesélve, eljátszva a korabeli események személyes élménnyé válnak. Átérezhetik tanítványaink, milyen érzéseik, gondolataik lehettek a történetek szereplőinek.
Ezen a helyszínen a gyerekek rajzokat készíthetnek, zeneszerzőket ismerhetnek fel, műveiket szólaltathatják meg, a városi parkok élővilágával ismerkedhetnek, stb.
Itt találkozhatunk az első név szerint ismert magyar költővel, aki Ferrarában és Padovában tett szert műveltségére. Idősebb tanulócsoportokkal kiszámíthatjuk, hogy mennyi idő alatt érhetett onnan Pécsre Csezmicei János, azaz Janus Pannonius, ismerve a kor közlekedési eszközeinek (gyalog, szekéren), a sebességét, és az út hosszát térképen lemérve.
Bár nem a világörökség része, mégis Pécs arculatának meghatározói a törökkori emlékek. Vétek lenne kikerülni őket! Akár egy külön napot is szánhatunk rájuk.
Csak néhányat említek:
- Jakováli Hasszán pasa dzsámia, mely Magyarországon egyedülálló módon, minarettel együtt maradt fenn
- Memi pasa fürdője
- Ibrisz baba türbéje, ilyen építmény a budapesti Gül-baba türbéjén kívül nem maradt fenn az országban
- Gázi (győzedelmes) Kászim pasa dzsámija
Rengeteg érdekes kutakodni valót talál városunkban, aki ide hozza iskolásait. Hazatérve pedig a feldolgozás során minden bizonnyal az iskolai kiállítást látogató szülők, beszámolókat hallgató, néző, olvasó iskolatársak, helyi emberek is kedvet kapnak, hogy megcsodálják, ezeket a féltve őrzött kincseket.
Vajtáné Boros Éva Klára

(forrás: tudasbazis.sulinet.hu)