Erdei iskoláról erdei iskolában képzés tematikája
Erdei iskoláról erdei iskolában - saját élmény alapú továbbképzés
60 órás akkreditált továbbképzés tematikája
A továbbképzés célja olyan erdei iskola sajátélmény biztosítása a résztvevőknek egy valóságos erdei iskola helyszínen, amely motiválja őket hasonló iskolai tanítás-tanulási folyamatok megtervezésére, megszervezésére és fejleszti képességeiket a lebonyolítás terén.
A szakszerű erdei iskola szervezéséhez, és vezetéséhez az ilyen jellegű képzések nélkülözhetetlenek. Mivel jelenleg hasonló felkészítés nincs. A továbbképzés hiánypótló.
Tematikai egységek és módszerek:
A továbbképzés egy erdei iskolában zajlik 6 napon keresztül, bentlakással, ökologikus életmóddal, folyamatos terepmunkával. A résztvevők minden tevékenységet maguk is elvégeznek, átélnek, hogy aztán tudásukat rendszerezetten tovább bővítsék a csoportmunkák és megbeszélések során.
A továbbképzés része egy dolgozat megírása, melyet önállóan, otthon készítenek el a résztvevők.
Az írásbeli dolgozat témái:
1) erdei iskola program terve saját iskolai osztály számára;
2) belső továbbképzés terve az erdei iskoláról munkahelyi közössége számára;
3) erdei iskola szolgáltató programajánlatának terve egy konkrét helyszínre
A dolgozat értékelésének fő szempontjai:
1. gondolati eredetiség,
2. az erdei iskolai nevelés szemléletmódjának érvényesülése,
3. megvalósíthatóság.
Aki a 6 napos bentlakásos továbbképzésen részt vett, elkészítette dolgozatát és értékelte a többiekét, tanúsítványt kap, mely friss, megújított szemléletmódot és mozgósítható kompetenciákat, garantál.
60 órás akkreditált továbbképzés tematikája
A továbbképzés célja olyan erdei iskola sajátélmény biztosítása a résztvevőknek egy valóságos erdei iskola helyszínen, amely motiválja őket hasonló iskolai tanítás-tanulási folyamatok megtervezésére, megszervezésére és fejleszti képességeiket a lebonyolítás terén.
A szakszerű erdei iskola szervezéséhez, és vezetéséhez az ilyen jellegű képzések nélkülözhetetlenek. Mivel jelenleg hasonló felkészítés nincs. A továbbképzés hiánypótló.
Tematikai egységek és módszerek:
Tematika |
|
Elmélet |
Gyakorlat |
1. Találkozás a természetben a természettel |
Az erdei iskola elkezdésének módszertana, közös tervezés, építés a résztvevők elvárásaira. Közösségteremtés játékokkal, dalokkal. Tájékozódási ismeretek, növényfal elindítása. Módszerek: szöszmötölő tanulmányi séta, játék, csoportmunka, drámapedagógia |
0 |
7 |
2. „Gyógyító harkályok” – hiteles helyi helyzetkép projekt |
A projekt módszerrel való tanulás átélése, a környezeti nevelés „cselekedj lokálisan” szemlélet-módjának erősítése, módszertani kérdések megbeszélése, az erdei iskola egy napjának felépítése. (projekt terv készítése, megvalósítása, értékelése, és feldolgozása) |
1 |
10 |
3. Csiszoljuk érzékszerveinket! |
Érzékenyítő játékok megtanulása, a forgószínpados csoportmunka előkészítése és lebonyolítása, az észlelési tudatosság, a kutatói, együttműködési, kézműves kompetenciák fejlesztése, a felfedezéses tanulás megismerése. |
2 |
10 |
4. A helyi értékek felfedezése |
Az erdei iskola szervezési és tartalmi kérdései konkrét helyszínen végzett feladatok alapján. A pedagógusok spontaneitásának fejlesztése, a helyzetfüggő vezetés gyakorlása a helyi értékek felfedező tanulása közben, az erdei iskola jellemzőinek összegyűjtése, szolgáltatók ajánlása |
1,5 |
9,5 |
5. A vizes élőhely varázsa és a helyi gazdaság megismerése |
A résztvevők megismerkednek sokféle tevékenységgel, feladatleírásokkal, játékokkal, melyeket a vizes élőhelyeken és a helyi gazdaság (pl. állattartó parasztgazdaság) tanításában tudnak majd használni, gyakorolják az erdei iskolák előkészítését. |
2,5 |
9,5 |
6. Pályázatírás, értékelés, búcsúzkodás |
A résztvevők tapasztalatokat szereznek az erdei iskola tervezéséről, tantervbe illesztéséről, kipróbálják a pályázatírást, és ötleteket cserélnek a források megteremtéséről, foglalkoznak a zárás módszertanával. |
2 |
5 |
|
|
9 |
51 |
A továbbképzés része egy dolgozat megírása, melyet önállóan, otthon készítenek el a résztvevők.
Az írásbeli dolgozat témái:
1) erdei iskola program terve saját iskolai osztály számára;
2) belső továbbképzés terve az erdei iskoláról munkahelyi közössége számára;
3) erdei iskola szolgáltató programajánlatának terve egy konkrét helyszínre
A dolgozat értékelésének fő szempontjai:
1. gondolati eredetiség,
2. az erdei iskolai nevelés szemléletmódjának érvényesülése,
3. megvalósíthatóság.
Aki a 6 napos bentlakásos továbbképzésen részt vett, elkészítette dolgozatát és értékelte a többiekét, tanúsítványt kap, mely friss, megújított szemléletmódot és mozgósítható kompetenciákat, garantál.