Erdei iskoláról erdei iskolában képzés tematikája

Írta: Boros Éva. Beküldve: Nem kategorizált írások

Erdei iskoláról erdei iskolában - saját élmény alapú továbbképzés
60 órás akkreditált továbbképzés tematikája

A továbbképzés célja olyan erdei iskola sajátélmény biztosítása a résztvevőknek egy valóságos erdei iskola helyszínen, amely motiválja őket hasonló iskolai tanítás-tanulási folyamatok megtervezésére, megszervezésére és fejleszti képességeiket a lebonyolítás terén.

A szakszerű erdei iskola szervezéséhez, és vezetéséhez az ilyen jellegű képzések nélkülözhetetlenek. Mivel jelenleg hasonló felkészítés nincs. A továbbképzés hiánypótló.

Tematikai egységek és módszerek:

Tematika

 

Elmélet

Gyakorlat

1.      Találkozás a természetben a természettel

Az erdei iskola elkezdésének módszertana, közös tervezés, építés a résztvevők elvárásaira. Közösségteremtés játékokkal, dalokkal. Tájékozódási ismeretek, növényfal elindítása.
Módszerek: szöszmötölő tanulmányi séta, játék, csoportmunka, drámapedagógia


0

7

2.    „Gyógyító harkályok” – hiteles helyi helyzetkép projekt

 

A projekt módszerrel való tanulás átélése, a környezeti nevelés „cselekedj lokálisan” szemlélet-módjának erősítése, módszertani kérdések megbeszélése, az erdei iskola egy napjának felépítése. (projekt terv készítése, megvalósítása, értékelése, és feldolgozása)

1

10

3.    Csiszoljuk érzékszerveinket!

 

Érzékenyítő játékok megtanulása, a forgószínpados csoportmunka előkészítése és lebonyolítása, az észlelési tudatosság, a kutatói, együttműködési, kézműves kompetenciák fejlesztése, a felfedezéses tanulás megismerése.

2

10


 

4.    A helyi értékek felfedezése

 

Az erdei iskola szervezési és tartalmi kérdései konkrét helyszínen végzett feladatok alapján.

A pedagógusok spontaneitásának fejlesztése, a helyzetfüggő vezetés gyakorlása a helyi értékek felfedező tanulása közben, az erdei iskola jellemzőinek összegyűjtése, szolgáltatók ajánlása

1,5

9,5

5.    A vizes élőhely varázsa és a helyi gazdaság megismerése

A résztvevők megismerkednek sokféle tevékenységgel, feladatleírásokkal, játékokkal, melyeket a vizes élőhelyeken és a helyi gazdaság (pl. állattartó parasztgazdaság) tanításában tudnak majd használni, gyakorolják az erdei iskolák előkészítését.

2,5

9,5

6.    Pályázatírás, értékelés, búcsúzkodás

 

A résztvevők tapasztalatokat szereznek az erdei iskola tervezéséről, tantervbe illesztéséről, kipróbálják a pályázatírást, és ötleteket cserélnek a források megteremtéséről, foglalkoznak a zárás módszertanával.

2

5

 

 

9

51

A továbbképzés egy erdei iskolában zajlik 6 napon keresztül, bentlakással, ökologikus életmóddal, folyamatos terepmunkával. A résztvevők minden tevékenységet maguk is elvégeznek, átélnek, hogy aztán tudásukat rendszerezetten tovább bővítsék a csoportmunkák és megbeszélések során.

A továbbképzés része egy dolgozat megírása, melyet önállóan, otthon készítenek el a résztvevők.

Az írásbeli dolgozat témái:

1) erdei iskola program terve saját iskolai osztály számára;

2) belső továbbképzés terve az erdei iskoláról munkahelyi közössége számára;

3) erdei iskola szolgáltató programajánlatának terve egy konkrét helyszínre

A dolgozat értékelésének fő szempontjai:

1. gondolati eredetiség,

2. az erdei iskolai nevelés szemléletmódjának érvényesülése,

3. megvalósíthatóság.

Aki a 6 napos bentlakásos továbbképzésen részt vett, elkészítette dolgozatát és értékelte a többiekét, tanúsítványt kap, mely friss, megújított szemléletmódot és mozgósítható kompetenciákat, garantál.